تاریخ : چهارشنبه 30 آذر 1401
کد 57

مراسم

برگزاری مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری

مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری در سال 1401 برگزار شد.
مراسم گرامی‌داشت هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه‌ مراغه روز شنبه مورخ ۱۲/۰۹/۱۴۰۱ از ساعت ۱۶:۰۰ الی ۳۰: ۱۷ با حضور نماینده محترم شهرستان مراغه، پژوهشگران برتر و اعضای هیات علمی در آمفی‌تئاتر دانشگاه برگزار شد.
در این مراسم که با میزبانی ریاست محترم دانشگاه دکتر محمد زادشکویان و اعضای محترم هیات رئیسه برگزار شد، از پژوهشگران برتر دانشگاه در سال ۱۴۰۱ تقدیر به عمل آمد.
در آغاز، ریاست دانشگاه دکتر زادشکویان، ضمن خوشامدگویی به حضار و تبریک فرا رسیدن هفته پژوهش و فناوری،  قرار‌گیری ۸ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه مراغه را در جمع پژوهشگران برتر جهان تبریک گفته و  افزود: "زمانی دانشگاه ها فقط مکانی برای آموزش بوده است، اما امروزه نیاز است دانشگاه ها در راستای تحقق نیازهای علمی و فناوری کشور در مسیر تبدیل شدن به دانشگاه های نسل سوم گام بردارند و دانشگاه مراغه با حمایت از طرح های دانش بنیان و فناورانه توانسته است به این اصل جامه عمل بپوشاند".
پس از سخنان ریاست محترم دانشگاه، دکتر ناصر صباغ نیا،‌ مدیر پژوهش و فناوری دانشگاه به ارائه گزارش یکساله عملکرد این پرداختند.
مدیر پژوهش و فناوری دانشگاه با اشاره به تنوع مقالات چاپ شده دانشگاه در رشته‌های مختلف اعلام کردند که بیشترین مقالات در حوزه‌های فیزیک و کیهان‌شناسی، مهندسی و علوم زیستی به چاپ رسیده است. از سوی دیگر، اعضای هیات علمی دانشگاه با فعالیت بیشتر در زمینه‌ی اجرای طرح‌های تحقیقاتی با موسسات و سازمان‌های خارج از دانشگاه، موجب بهبود عملکرد این بخش از حوزه پژوهشی دانشگاه شده‌اند.
ایشان با اشاره به کسب جایگاه ۲۴ پژوهش کشوری و کسب رتبه مناسب در مقایسه با دانشگاه‌های منطقه ۳، از زحمات اساتید و پژوهشگران دانشگاه در کمک به دستیابی به این رتبه‌ قدردانی نمودند.
 دکتر صباغ‌نیا، قرارگیری دکتر مهدی اسرافیلی در فهرست دانشمندان یک درصد برتر جهان را به ایشان تبریک گفته و از قرارگیری دکتر هومان مرادپور، دکتر رضا باذری، دکتر غلامرضا مهدوی نیا، دکتر کریم کاکائی، دکتر محمد رضا اکبرپور، دکتر مرتضی ایرانی فام و دکتر قدرت محمودی در فهرست دانشمندان ۲ درصد برتر جهان  تقدیر نموده و ابراز خرسندی کردند.
مدیر پژوهش و فناوری با تاکید بر افزایش ۸ پله‌ای شاخص هرش دانشگاه نسبت به سال ۲۰۲۱ اظهار داشتند که سرانه مقالات چاپ شده در مجلات WOS، ۶۲/۱ و سرانه مقالات چاپ شده در مجلات Scopus،  ۰۸/۲ می‌باشد که در مقایسه با سرانه کشوری مقالات، از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است. همچنین بیان نمودند که حدود ۶۶ درصد از مقالات JCR، در چارک  و  به چاپ رسیده‌اند که این مهم نشان دهنده رویکرد کیفی در تولیدات پژوهشی دانشگاه مراغه است و از پژوهشگرانی که بیشترین تلاش را در این زمینه طی ۴ سال اخیر داشتند از جمله دکتر مهدی اسرافیلی، دکتر محمدرضا مرشدلو، دکتر هومان مرادپور، دکتر قدرت محمودی و دکتر غلامرضا مهدوی‌نیا که به ترتیب موفق به چاپ بیشترین تعداد مقاله در نشریات  شده اند، تقدیر نمودند.
به گفته‌ی ایشان، طی یکسال گذشته دانشکده کشاورزی ۱۰ طرح تحقیقاتی، دانشکده علوم پایه ۳ طرح، دانشکده فنی و مهندسی ۲ طرح، دانشکده علوم انسانی ۴ و مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه ۲۰ طرح تحقیقاتی در حال اجرا یا خاتمه یافته داشته ان. همچنین ۶ طرح تحقیقاتی نیز خارج از دانشگاه به صورت موفقیت‌آمیز انجام شده است که نشان دهنده افزایش تعداد طرح­های تحقیقاتی نسبت به سال قبل است.
احداث آزمایشگاه تحقیقاتی بین المللی مواد پیشرفته صنعتی و زیست پزشکی AMIB Lab و ارائه طرح‌های نوآورانه در نمایشگاه رینوتکس۲۰۲۲ (ربع رشیدی) مانند: میکروسکوپ کاغذی، قرص کلسیوم با منبع بازیافتی، ظرف سرنگی شکل باندینگ دندانپزکشی، اپلیکیشن هلثیون، دستگاه رفلاکس متوالی و ... از جمله اقدامات پژوهشی طی یک سال گذشته بود که در مراسم در باره آنها ذکر شد.
دکتر صباغ نیا با اشاره به چاپ ۱۱ کتاب تالیف/تصنیفی و ۵ کتاب ترجمه‌ای از آذرماه ۱۴۰۰ در انتشارات معتبر، چاپ سوم کتاب‌ آقای دکتر افشاری را تبریک گفتند.
جذب ۶ دانشجوی غیر ایرانی از جمله دست‌آوردهای مهم این دانشگاه در سال ۱۴۰۱ بوده است که دکتر صباغ‌نیا ضمن اشاره به آن خاطر نشان کردند که با توجه به ظرفیت علمی و پژوهشی دانشگاه مراغه، تعداد دانشجویان غیر ایرانی در سال‌های آتی افزایش خواهد یافت.
سپس مدیر پژوهش و فناوری دانشگاه به تشریح فعالیت‌های بخش کارآفرینی و ارتباط با صنعت از جمله اعزام ۱۵ نفر از اعضای هیأت علمی به فرصت مطالعاتی داخلی (ارتباط با صنعت) در سال ۱۴۰۱، انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، بازدید از شرکت ماشین سازی تبریز به همراه گروهی از اعضای هیئت علمی مهندسی مکانیک، بازدید از شرکت پتروشیمی مهاباد، برگزاری کارگاه‌های مهارت‌افزایی پرداخته و از فعالیت‌های انجام یافته در این بخش تقدیر کردند. همچنین با اشاره به عملکرد مطلوب بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه، نصب سرورهای جدید، راه‌اندازی و توسعه وب سایت جدید دانشگاه و بهبود دسترسی به اینترنت در محیط دانشگاه را از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام یافته در این حوزه دانستند.
 

این مراسم با تقدیر از ۹ پژوهشگر برتر دانشگاه و همچنین ۱۰ نفر عضو هیات علمی دارای فعالیت شاخص پژوهشی به شرح ذیل، پایان یافت.
نام و نام خانوادگی عنوان
دکتر هومان مراد پور پژوهشگر برتر دانشگاه و برتر مرکز تحقیقات نجوم اختر فیزیک مراغه و پژوهشگر دو درصد برتر جهان
دکتر محمد مهدی زاده پژوهشگر برتر اول دانشکده علوم پایه
دکتر محسن پادروند پژوهشگر برتر دوم دانشکده علوم پایه و ثبت اختراع در معتبر موسسه بین المللی در کشور آمریکا
دکتر محمد رضا مرشد لو پژوهشگر برتر اول دانشکده کشاورزی
دکتر مهدی رحمتی پژوهشگر برتر دوم دانشکده کشاورزی
دکتر شهرام آجری پژوهشگر برتر اول دانشکده فنی و مهندسی
دکتر سینا صادق فام پژوهشگر برتر دوم دانشکده فنی و مهندسی
دکتر علی افشاری پژوهشگر برتر اول دانشکده علوم انسانی
دکتر امید مبارکی پژوهشگر برتر دوم دانشکده علوم انسانی
 
 
نام و نام خانوادگی عنوان
دکتر مهدی اسرافیلی پژوهشگر یک درصد برتر جهان و پژوهشگر دو درصد برتر جهان
دکتر قدرت محمودی جزء ۱۰۰ محقق سرآمد کشوری در سال ۱۴۰۱ و پژوهشگر دو درصد برتر جهان
دکتر کریم کاکائی پژوهشگر دو درصد برتر جهان
دکتر غلامرضا مهدوی نیا پژوهشگر دو درصد برتر جهان
دکتر محمد رضا اکبر پور پژوهشگر دو درصد برتر جهان
دکتر مرتضی ایرانی فام پژوهشگر دو درصد برتر جهان