تاریخ : يکشنبه 14 اسفند 1401
کد 58

چاپ کتاب عضو هیات علمی دانشگاه مراغه توسط انتشارات Bentham Science

کتاب کاتالیست های پیشرفته توسط چارچوب های فلزآلی، نوشته دکتر رضا اباذری، عضو هیأت علمی دانشکده علوم پایه دانشگاه مراغه توسط انتشارات Bentham Science به چاپ رسید.
به گزارشمدیریت پژوهشی دانشگاه مراغه؛ کاتالیست­های پیشرفته توسط چارچوب­های فلز-آلی، نوشته دکتر رضا اباذری، عضو هیأت علمی دانشکده علوم پایه دانشگاه مراغه توسط انتشارات Bentham Science در سال ۲۰23 شامل617 صفحه در 13 فصل و در2 جلد شامل مباحث کاتالیست، فوتوکاتالیست، الکتروکاتالیست و فوتوالکتروکاتالیست برپایه چارچوب­های فلز-آلی منتشر شده است. از مزایای این انتشارات، چاپ کتابهایی نوین و راه­گشا در راستای مرزهای دانش است که حدود 25% کتابهای دریافت شده در این انتشارات چاپ می­شوند.

دکتر اباذری به عنوان ادیتور و یکی از نویسنده­های این کتاب در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه مراغه درباره اهمیت این کتاب گفت: امروزه مباحث انرژی و محیط زیست یکی از مهم ترین دغدغه دانشمندان و محققان می­باشند. با توجه به نوشتجات اخیر می­توان دریافت که معرفی مواد جایگزین و پیشرفته، بزرگترین چالش در صنعت برای اکثر کاربردها به خصوص مباحث فوتوالکتروکاتالیست است.

وی افزود: هنوز یک هدف دست نیافتنی، توسعه یک رهیافت جامع عملی است که در صنعت بتواند به طور دقیق علاوه بر رفع کاستی­های دیگر مواد، یک ساختار مهندسی شده را دارا باشد. در حال حاضر هدف گروه تحقیقاتی ما سنتز مواد هدفمند با ویژگی­های منحصربه فرد در راستای مرزهای دانش است.

این استاد دانشکده علوم پایه با اشاره به هدف کتاب کاتالیست­های پیشرفته توسط چارچوب­های فلز-آلی تصریح کرد: هدف از کتاب حاضر پر کردن این خلأ با تمرکز بر معرفی سنتز مواد هوشمند بر پایه چارچوب­های فلز-آلی است. این مواد با داشتن مساحت سطح بالا با ویژگی­های منحصربه فرد مانند مراکز فعال بالا، قابل تنظیم بودن اندازه، شکل و ابعاد حفره­ها و گروه­های عاملی سطح تنظیم شده و دیگر موارد می­تواند به صورت کاملا مهندسی شده خواص ویژه­ای را ایجاد کند.

دکتر اباذری درباره محتوای کتاب خاطرنشان کرد: موضوعاتی که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده شامل روشهای طراحی شده در سنتز چارچوب­های فلز-آلی، بررسی اهمیت آنها  به عنوان مواد منحصربه فرد در سنتز مواد آلی به عنوان کاتالیستهای پیشرفته، تبدیل­های بیوانرژی، کاهش دی اکسیدکربن از طریق فرآیندهای الکتروشیمیایی و فوتوکاتالیستی، حذف آلاینده های زیست محیطی از طریق واکنشهای نورتابی، شکافت آب، واکنش تکامل هیدروژن و اکسیژن و حسگرهای الکتروشیمایی که همگی برپایه این دسته از مواد به صورت خالص یا کامپوزیت شده می­باشند. جلد 1 این کتاب در حال حاضر در لینک زیر قابل مشاهده است: https://www.eurekaselect.com/ebook_volume/3459